Az MSZT (http://szociologia.hu ) oktatásszociológiai szakosztálya (http://oktatas.uni.hu ) az elmúlt két és fél évtizedben tematikus meghívásos konferenciákat rendez. Több tucatnyi konferenciánk volt már, mely abból indult ki, hogy az Educatio(R) folyóirat tematikus számainak létrehozása 7-20 – különböző munkahelyeken dolgozó, egymással évszámra nem találkozó tudóst párhuzamos gondolkodásra késztet. ( http://mek.oszk.hu/20900/20931/ ) A párhuzamos gondolkodás pedig csak egy lépésre van a műhelyszerű gondolkodástól.
Ezen a csütörtökön – 2025. június 19-én – az „Oktatáspolitika autoriter közegben” jelenségéről gondolkodó, arról az Educatio(R) tematikus számhoz – tanulmányíróként vagy szám-szerkesztőként hozzájáruló tudósoknak szerveztünk egy online találkozót. Az előadókat azok közül hívtuk, akiket a számszerkesztő Bajomi Iván és Neumann Eszter (egykori szerk. biz. elnökünk Csákó Mihály által alapított ELTE TÁTK oktatásszociológiai szakirány egykori oktatója ill. hallgatója) ill. Fehérvári Anikó főszerkesztő a szerkesztő bizottság tanácsára, vagy helyeslésével szerzőnek hívott meg. Mindenki – az Educatio(R)-ba tervezett szövegéhez kapcsolódva, de független tudományos produktumként tartott egy 20 perces előadást, amit előadásonként – épp a műhelyjelleg bizonyítékaként – 20 perc vita követett.
Mindenkit tájékoztattunk, hogy a konferencia anyaga később az interneten is hozzáférhető lesz.
A konferenciára a szerzők, lektorok, szerkesztő bizottsági tagok mellett minden érdeklődőt szívesen láttunk.
Az előadások nyelve magyar vagy angol.
A konferenciára a WJLF vendégeként – azaz a WJLF által biztosított
https://meet.google.com/kir-hatm-maq
felületen került sor.
Az MSZT OSZ és az Educatio(R) negyedszázados konferenciatörténetében először örömmel csatlakoztunk a HUCER-hálózathoz. https://hera.org.hu/hucer/
Nagy Péter Tibor
egyetemi tanár
________________________________________
A tényleges program – a youtu.be linkekkel
13:00 – Nagy Péter Tibor Megnyitó: Az MSZT oktatásszociológiai szakosztály az Educatio (R) és az „autokratikus oktatáspolitika” témavilága
13:10 – Neumann Eszter Bevezető gondolatok a szerkesztőktől /Kulcsszavak: illiberalizmus, autoriter rezsimek, oktatáspolitika
13:40 – Dunajeva Jekatyerina The Politics of Education: Patriotism and Centralization in Russia’s Schools /Kulcsszavak: Russia, education, patriotism
14:20 – Szünet
14:30 – Rónay Zoltán; Kováts Gergely Illiberális felsőoktatáspolitika az Egyesült Államokban – magyar recept vagy történelmi sajátosság? /Kulcsszavak: akadémiai szabadság, DEI (sokszínűség-esélyegyenlőség-inklúzió), Stop Woke
15:10 – Radó Péter Az illiberális oktatáspolitika csinálás korlátai: Lengyelország a PiS kormányok idején Kulcsszavak: oktatáspolitika, Lengyelország, illiberalizmus
16:00 – Ugrai János A reformabszolutista oktatáspolitika sikerkritériumai – egy történeti példa tanulságai Kulcsszavak: abszolutizmus, reformpolitika, siker, kudarc.
https://drive.google.com/file/d/1gpnPx4267Smva6tX2MFHZRmasCM6Utxy/view?usp=drivesdk
16:40 – Lucas Barbosa Pellisari Brazil’s education policy during the presidency of Jair Bolsonaro Keywords: Teacher harassment, military schools, neo-liberal counter-reforms – az előadás videofelvételének közös meghallgatása és annak vitája
17:30 – Juhász Ágnes Nahalka István Ideológiavezérelt felelőtlenség: a magyar közoktatás 15 éve Kulcsszavak: oktatáspolitika; központosítás; jogszabályalkotás
18:10 – Lőrincz Borbála Elhordás és pánik – Szegregációs folyamatok egy egyiskolás településen Kulcsszavak: iskolai szegregáció; interetnikus viszonyok; vidékkutatás
18:50 – Bajomi Iván Autoriter rendszerek oktatáspolitikáinak közös vonásai és eltérései Kulcsszavak: Tényeken túllépő oktatáspolitika ; janicsárképzés ; modernitás ellenesség
Számszerkesztői zárszó
A videófelvétel jobb felbontásban