Pedagógus szakvizsga
WJLF Pedagógus szakvizsga szakirányú továbbképzési szak
2020-21. szeptemberétől, levelező tagozat
A szakirányú továbbképzés megnevezése: Pedagógus szakvizsga szakirányú továbbképzési szak
A 277/1997/XII.22. Kormányrendelet 13. § (1) bekezdése alapján a szakvizsgára történő felkészítésbe az a pedagógus kapcsolódhat be, aki rendelkezik a pedagógus-munkakör betöltésére jogosító felsőfokú iskolai végzettséggel és szakképzettséggel, valamint legalább három év pedagógus-munkakörben eltöltött szakmai gyakorlattal.
A szakképzettség oklevélben szereplő magyar nyelvű megnevezése: szakvizsgázott pedagógus
A szakképzettség oklevélben szereplő angol nyelvű megnevezése: educational specialist A szakirányú továbbképzés képzési területe: pedagógusképzés képzési terület
A felvétel feltétele:
Felsőfokú végzettség
- a) Az alábbi alapképzési szakok (korábban főiskolai szintű képzések) valamelyikén szerzett oklevél: tanító, óvodapedagógus, csecsemő- és kisgyermeknevelő, konduktor, gyógypedagógus,
vagy
- b) tanári oklevél,
- c) legalább hároméves pedagógus munkakörben eltöltött gyakorlat
A szakirányú továbbképzési szak képzési célja:
a pedagógusképzésben szerzett ismeretekre és a köznevelésben, napközbeni gyermekellátásban szerzett tapasztalatokra épülően a köznevelés és a napközbeni gyermekellátás rendszerének, intézményrendszerének működésével, hatékony irányításával, fejlesztésével, az oktatás-nevelés-gondozás szabályozásának új követelményeivel és azok gyakorlati alkalmazásával, a pedagógus
tevékenységével és az egyéni sajátosságokra érzékeny személyiségformálással kapcsolatos új ismeretek és kompetenciák fejlesztése a pedagógusok folyamatos szakmai fejlődésének támogatása érdekében.
A 277/1997. (XII. 22.) Kormányrendeletben szabályozottak szerint a képzés
- a kötelezően és
- a választás szerint oktatott témakörökre (tanulmányterület) tagolódik.
A KÉPZÉS 2 FÉLÉVES KÖTELEZŐ SZAKASZA
Kötelezően oktatott témakörök: 55 kredit
A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök és a főbb ismeretkörökhöz rendelt kreditérték:
Közigazgatási vezetési ismeretek: Magyarország alkotmányos alapjai, a közigazgatás felépítése és működése, alapvető államháztartási ismeretek, a közigazgatási eljárás szabályai az oktatáshozneveléshez- gyermekellátáshoz kapcsolódó ügyekben. (4 kredit)
A nevelési-oktatási intézmény, mint szervezet: a közoktatási intézmények működése és annak jogi szabályozása, szervezeti kultúra, az intézmény vezetése, intézményszintű tervezés, információáramlás, kommunikáció; innováció és szervezetfejlesztés, az intézmény képének tudatos alakítása. Az intézmény és környezete: fenntartói jogok és kötelezettségek, (kis)térségi, szakmaközi együttműködés
lehetőségei és keretei, a családdal való kapcsolattartás, együttműködés és intézményes formái. (4 kredit)
A nevelési-oktatási intézmény hatékonysága: az eredményesség-hatékonyság-sikeresség mutatói, mérési lehetőségei; mérési-értékelési-ellenőrzési folyamatok a köznevelésben-gyermekellátásban, a pedagógusi munka értékelése, a gyermekek-tanulók fejlődésének, tanulásának nyomon követése és értékelése; a minőségfejlesztés módszerei; a pedagógusi, tanulói és szülői szerveződések; szervezeti tanulás. (6 kredit)
Pedagógus a nevelési-oktatási intézményben: a pedagógus szerepei, munkatevékenységei; pedagógiai folyamat tervezése, az intézményi feladatok megszervezése, szakmai együttműködés; szakmai önismeret és önreflexió a pedagógiai gyakorlatban; a pedagógusok mentálhigiénéje, konfliktusok és kezelésük; a pedagógus tevékenységét segítő új eljárások, módszerek, technikák; feltáró vizsgálatok tervezése, módszerei. (18 kredit)
Sajátos pedagógiai, pszichológiai ismereteket és módszereket igénylő személyek, illetve csoportok nevelése-oktatása: az integráció és szegregáció kérdései: hátrányos megkülönböztetés, az esélyegyenlőség elve, fenntartói megoldások az integrációra, szektorközi együttműködés. A kiemelt figyelmet igénylő gyermekek. A hátrányos helyzetű gyermekek. Egészségnevelés, egészségfejlesztés, mentálhigiéné, drogmegelőzés. Multikulturális nevelés. Az élethosszig tartó tanulás, felnőttoktatás. (21 kredit)
Szabadon választható tárgyak (2 kredit)
Jelmagyarázat a következő összes tantervi táblázathoz
ea= előadás, gy=gyakorlat, szem=szeminárium, sz=szigorlat, ef=egyéni felkészülés; gyj=gyakorlati jegy, koll=kollokvium.
Az ajánlott féléveket a mintatanterv szerint jelezzük. A mintatanterv a tanegységek félévekre történő elosztását tartalmazó, a főiskola által a tanegységek elvégzésének sorrendjére, valamint az elvégzés időbeli ütemezésére ajánlott tanulmányi rend. A mintatanterv szerinti tanulmányi előrehaladással a hallgató tanulmányait a képzési és kimeneti követelményekben meghatározott 4 féléves képzési idő alatt, egyenletes terhelés mellett fejezheti be. A hallgató ettől tanulmányainak ütemezésében eltérhet.
Az ajánlott félévek több félévre való ütemezése (1-3., illetve 2-4.) a képzés moduláris jellege miatt szükséges:
a szak hallgatóinak egy része a jelen mintatanterv szerinti kötelező ismeretköröket a képzés első két félévében,
más hallgatók a választható ismeretkörök moduljának elvégzése után, a képzés harmadik-negyedik félévében
végzik.
Kód |
Tantárgy |
jelleg |
értékelés |
kredit |
félévi órasz. |
ajánl. félév |
előfel- tételek |
oktató |
|
Közigazgatási, vezetési és tanügyi ismeretek |
ea |
koll |
4 |
10 |
1 |
|
|
|
Szervezeti tanulás |
ea |
koll |
4 |
10 |
1 |
|
|
|
A nevelési-oktatási intézmény hatékonysága |
ea |
koll |
6 |
20 |
1 |
|
|
|
Folyamatos szakmai fejlődés és tanulás |
ea |
koll |
4 |
15 |
1 |
|
|
|
Konfliktuskezelés |
gy |
gyj |
3 |
10 |
1 |
|
|
|
Problémafeldolgozó műhely 1. |
szem |
gyj |
5 |
15 |
1 |
|
|
|
Kutatás, fejlesztés, innováció |
ea |
koll |
3 |
10 |
1 |
|
|
|
Pedagógiai tervezés |
ea |
koll |
3 |
10 |
2 |
|
|
|
Személyre szabott tanulástámogatás |
ea+szem |
gyj |
5 |
20 |
2 |
|
|
|
Iskolai agresszió, előítélet |
ea |
koll |
3 |
10 |
2 |
|
|
|
Egészségnevelés, |
ea |
koll |
3 |
10 |
2 |
|
|
|
Beilleszkedési nehézségek, |
ea |
koll |
5 |
20 |
2 |
|
|
|
Problémafeldolgozó |
szem |
gyj |
5 |
15 |
2 |
|
|
|
Szabadon választható |
|
|
2 |
|
|
|
|
|
Szakdolgozati konzultáció |
gy |
ai |
0 |
4 |
4 |
|
|
|
Összesen |
|
|
55 |
180 |
|
|
|
|
Szakdolgozat |
ef |
gyj |
10 |
– |
4 |
|
|
Mindösszesen: |
65 180 |
A kötelező ismeretkörök moduljának
táblázatos tanterve
VÁLASZTÁSON ALAPULÓ ISMERETKÖRÖK: 55 kredit
Az alábbi 55 kredites témakörök közül az egyiket kell választani!
Pályafejlesztési tanácsadás, 55 kr.
A szakirány célja; tanítók, tanárok, iskolapszichológusok, iskolai szociális munkások számára a hazai közoktatás és szakképzés keretei között életpálya-fejlesztési elméleti keretek és gyakorlati ismeretek biztosítása. A „jó pályaválasztás” fogalma helyett az életpályarugalmasság (career-resilience, career education, career management skills), az életpályaépítési készségek fogalmának elsajátítása, a tanulók és szülők folyamatos és többszöri pályadöntéseinek szakszerű támogatása. A képzés az egyéni, tanulói pályarugalmasság mellett a folyamatosan változó hazai köznevelési és szakképzési rendszerekben történő eligazodást és a modern munkaerőpiacokon befutható életpályák megértését segíti elő.
A képzés e szakaszának a szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörei és azok kreditértékei:
- Modern pályarugalmasságot támogató pályaelméletek 8 kr
- Iskolai életpálya-tervezés, fejlesztés módszertana 10 kr
- Az átmeneti, tranzakcionális (TLM) munkaerőpiacok elmélete és gyakorlata 8 kr
- Pályainformációk Magyarországon 12 kr
- Esetfeldolgozó szeminárium 8 kr
- Kötelezően választandó tárgyak 6 kr.
- Szabadon választható tárgy 3 kr
Tanterv
Kód | Tárgycsoport/Tantárgy | jelleg | értékelés | kredit |
félévi órasz. |
ajánl. félév |
előfel tételek |
oktató |
Modern pályarugalmasságot támogató pályaelméletek 8 kr |
||||||||
21. századi életpálya- építési elméletek |
ea | koll | 8 | 24 | 1-3 | |||
Iskolai életpálya-tervezés, fejlesztés módszertana 10kr |
||||||||
életpálya-fejlesztési játékok 5-10 évesekkel |
gy | gyj | 4 | 12 | 1-3 | |||
életpálya-fejlesztési tevékenységek 11-14 évesekkel |
gy | gyj | 3 | 12 | 2-4 | |||
életpálya-fejlesztési játékok középiskolásokkal |
gy | gyj | 3 | 12 | 1-3 | |||
Az átmeneti, tranzakcio- nális (TLM) munkaerő- piacok elmélete és gya- korlata 8kr |
||||||||
iskola és munka átmenetei (STW) |
ea | koll | 4 | 12 | 1-3 | |||
tranzakcionális (TLM) munkaerőpiacok elmélete |
ea | koll | 4 | 12 | 2-4 | |||
Pályainformációk Magyarországon 12 kr |
||||||||
közoktatási beiskolázási pályainformációk |
gy | gyj | 4 | 12 | 1-3 | |||
szakképzési, felsőoktatási pályainformációk |
gy | gyj | 4 | 12 | 1-3 |
szakmák, foglalkozások prognózisai |
gy | gyj | 4 | 10 | 2-4 | |||
Esetfeldolgozás 8 kr |
||||||||
Esetfeldolgozó, 1. | gy | gyj | 4 | 16 | 1-3 | |||
Esetfeldolgozó, 2. | gy | gyj | 4 | 16 | 2-4 | |||
Kötelezően választandó tárgyak: teljesítendő 6 kr. |
20 | 2-4 | ||||||
Átalakuló szakképzés | ea | koll | 3 | 10 | ||||
A neveléstudomány legújabb eredményei |
ea | koll | 3 | 10 | ||||
Inzézményi vizsgálatok, felmérések |
gy | gyj | 3 | 10 | ||||
A köznevelés tartalmi szabályozása |
gy | gyj | 3 | 10 | ||||
A második esély iskolái | gy | gyj | 3 | 10 | ||||
Bentlakásos intézmények | gy | gyj | 3 | 10 | ||||
Az iskolai pályatanácsadás nemzetközi trendjei |
gy | gyj | 3 | 10 | ||||
Szabadon választható tárgy 3 kr |
3 | 10 | 2-4 | |||||
Összesen | 55 | 180 | ||||||
Választandók és választható nélkül: |
4 ea 8 gy |
4 koll 8 gyj 1 ai |
Társadalmi egyenlőtlenségek és az iskola, választható ismeretkörök, 55 kredit
E képzési szakasz célja, hogy a hallgatókkal megismertesse a társadalmi egyenlőtlenségekre vonatkozó, és az azok iskolarendszerben, oktatási-nevelési intézményekben jelentkező következményeivel, megjelenési formáival foglalkozó korszerű elméleti és gyakorlati ismereteket. Továbbá, hogy felkészítse a hallgatókat arra, hogy ezeket az ismereteket alkotó módon alkalmazva, mindennapi gyakorlatukban képesek legyenek a tágan értelmezett egyenlőtlenségi problémákra (hátrányos helyzet,
lemorzsolódás, tanulási nehézségek, nemi és más előítéletek stb.) a képzés során megismert jó gyakorlatoknak is megfelelően saját megoldásokat találni.
A képzés e szakaszának a szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörei és azok kreditértékei:
- Társadalmi és oktatási egyenlőtlenségek 16 kr.
- Jogi, pedagógiai, méltányossági megközelítések 10 kr.
- Változatok a jó gyakorlatokra 10 kr.
- Szociális és segítő tevékenységek 10 kr.
- Esetmegbeszélések és szab. vál. tárgy 9 kr.
Tanterv
Kód
Tantárgy | jelleg | értékelés | kredit |
félévi órasz. |
ajánl. félév |
előfel- tételek |
oktató | |
Társadalmi és oktatási egyenlőtlenségek 16 kr |
||||||||
A társadalmi egyenlőtlenségek elméletei |
ea | koll | 4 | 10 | 1-3 | |||
A magyar oktatási rendszer | ea | koll | 4 | 10 | 1-3 | |||
Egyenlőtlenségek, hátrá- nyos helyzet az iskolában |
ea | koll | 4 | 12 | 1-3 | |||
Szelekció, szegregáció és oktatás |
szem | gyj | 4 | 12 | 1-3 | |||
Jogi, pedagógiai és méltányossági megközelítések 10 kr. |
||||||||
Emberi jogok, gyermeki jogok, tanügyi jog |
ea | koll | 3 | 10 | 1-3 | |||
Szocializáció, nevelés, oktatás |
szem | gyj | 4 | 12 | 1-3 | |||
Iskolai eredményesség, hatékonyság, méltányosság |
szem | gyj | 3 | 10 | 1-3 | |||
Változatok a jó gyakorlatokra 10 kr. |
||||||||
A multikulturális és a kultúraazonos oktatás lehetőségei |
ea | koll | 3 | 10 | 2-4 | |||
Befogadó iskola | szem | gyj | 4 | 12 | 2-4 | |||
Iskolai jó gyakorlatok | szem | gyj | 3 | 10 | 2-4 | |||
Szociális és segítő tevékenységek 10 kr. |
||||||||
Iskolai szociális munka | ea | koll | 3 | 10 | 2-4 | |||
Differenciáló és fejlesztő pedagógia |
ea | koll | 4 | 14 | 2-4 | |||
Nevelési problémák bent- lakásos intézményekben |
gy | gyj | 3 | 10 | 2-4 | |||
Esetmegbeszélések és szab. vál. tárgy 9 kr. |
||||||||
Esetmegbeszélés, 1 | szem | gyj | 3 | 14 | 1-3 | |||
Esetmegbeszélés, 2 | szem | gyj | 3 | 14 | 2-4 | |||
Szabadon választható tárgy |
3 | 10 | 2-4 | |||||
Összesen | 55 | 180 |
A Képzés Adatai
A KÉPZÉS NYELVE
- Magyar
KÉPZÉSI IDŐ
-
- 4 félév, havonta 2 hétvége
A KÉPZÉS HELYSZÍNE
- Budapest
A JELENTKEZÉS FELTÉTELE
- a) Az alábbi alapképzési szakok (korábban főiskolai szintű képzések) valamelyikén szerzett oklevél: tanító, óvodapedagógus, csecsemő- és kisgyermeknevelő, konduktor, gyógypedagógus, vagy
- b) tanári oklevél
A KÉPZÉS DÍJA
- 155 000 Ft/félév
- Jelentkezés díja: 6000 Ft.
- Jelentkezés módja: honlapról letölthető jelentkezési lapon.
- Befizetés módja: Átutalással a következő számlaszámra: 11708001-20562498 . A közleményben fel kell tüntetni a jelentkező nevét és a szakirányú továbbképzést, amire jelentkezik. A befizetésről szóló bizonylatot csatolni kell a jelentkezési laphoz.
MEGSZEREZHETŐ VÉGZETTSÉG
- szakvizsgázott pedagógus
Idén nem indul
CSATOLANDÓ DOKUMENTUMOK::
- oklevélmásolat, valamint szakmai önéletrajz és motivációs levél.