A PedLabor egy nyitott pedagógus műhely, melyet a WJLF pedagógia szakos hallgatói és oktatói szerveznek és vezetnek minden hónap első hétfőjén. Célunk az ismeretterjesztés és tapasztalatcsere olyan témákban, amelyek komoly kihívást jelentenek a közoktatás területén.
A rendezvénysorozat látogatása ingyenes, de regisztrációhoz kötött.
2019. április 1. Hogyan előzhető meg az iskolai bullying?
Az első programunk az iskolai zaklatásról, bántalmazásról, megfélemlítésről, vagyis a bullyingról szól, amire saját szavunk ugyan nincs, de a jelenség attól még jól ismert. A téma iránt érdeklődő pedagógusok számára szeretnénk egy szakmai beszélgetésre lehetőséget adni, ahol négy szakértő fog egy kerekasztal mellett a bullyinggal összefüggő kérdésekre válaszolni.
A kerekasztal beszélgetés előtt módszertani bemutatót tartanak pedagógia szakos hallgatóink: a Fórum Színház technikájának alkalmazását szemléltetik bullying témakörben.
Meghívott szakértőink:
– Csekeő Borbála, a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány szakmai vezetője
– Dr. Jármi Éva pszichológus, az ELTE PPK oktatója, bullying kutató
– Dr. Sáska Géza oktatásszociológus, az iskolai erőszak témájával foglalkozó oktatáskutató
– Topa Zoltán rendőrőrnagy, a Megfélemlítés Elleni Program kidolgozója
2019. május 6. Mit tanulhatunk a finnektől? (És mit nem?)
A PedLabor következő programja a finn oktatási „csodát” járja körül, olyan szakértők bevonásával, akik vagy személyesen megtapasztalták, milyen finn iskolákban tanulni, vagy behatóan tanulmányozták a finn iskolarendszert, és ismerik azokat a körülményeket, amelyek miatt nálunk a finn minta nem volt követhető.
A konferencia programja:
17:00 Köszöntő
17:10 Salamon Ágnes: A finn oktatásról szubjektíven – egy magyartanár finnországi tapasztalatai
17:30 Joonas Lehikoinen: A finn oktatásról szubjektíven – egy finn Erasmus hallgató iskolai tapasztalatai
17:50 Kérdések
18:10 Setényi János: A finn oktatási „csoda” nyomában
18:30 Borbély-Pecze Bors: Amit a finn pályaorientációs rendszerről tudni kell
18:50 Trencsényi László: Egy utópia kudarca – a „magyar komprehenzív históriája”
19:10 Kérdések
2019. június 3. Játék és tanulás a gamifikáción innen és túl
A „Játék és tanulás a gemifikáción innen és túl” című módszertani műhelyünkre négy fiatalembert kértünk fel előadónak, akikben az a közös, hogy nem csak módszertani kutatók és fejlesztők, de remek gyakorlati szakemberek is egyben, így a rövid, de velős elméleti áttekintéseken túl gyakorlati tanácsokat is várhatunk tőlük egy-egy játéktípus alkalmazásával kapcsolatban. Előadóinkat arra kértük, hogy 30 percben foglalják össze, illetve mutassák be a játéktípussal kapcsolatos ismereteiket, majd adjanak lehetőséget kérdésekre, hozzászólásokra is a közönség soraiból.
A PedLabor programja:
17:00 Lencse Máté (oktatáskutató, az Igazgyöngy Alapítvány Toldi tanodájának szakmai vezetője): A társasjátékok pedagógiai célú használatához javasolt attitűdök
17:45 Lajtai Ádám (angol nyelvtanár, az ELTE PPK Neveléstudományi Doktori Iskola Nyelvpedagógia programjának ösztöndíjas doktorandusza): Mi haszna a videójátéknak? – Videójátékok a (nyelv)tanulói motiváció és autonómia kontextusában
18:30 Damsa Andrei (pszichológus, a PTE PhD hallgatója, a JátékosLét Kutatóközpont szakmai vezetője): Gamification az oktatásban – Játékosítás lépésről-lépésre
19:15 Kovács Gergely (környezetkutató, kommunikációs és digitális tanácsadó, az NKE Katonai Műszaki Doktori Iskola PhD hallgatója): A játékosítás lehetőségei digitális platformokon
2019. október 7. Mire megoldás az alternatív iskola?
Az idei tanév első programja – részben a köznevelési törvény módosításának hatására – az alternatív iskolák helyzetét és szerepét helyezi a fókuszba. „Mire megoldás az alternatív iskola?” – vagyis kik és miért választják ezt az utat gyermekeik számára, mit jelent az alternatív pedagógia a tanárképzés és az oktatásfejlesztés szempontjából, milyen volt az oktatásirányítás viszonya ezekhez az intézményekhez régen és milyen ma?
A kerekasztal beszélgetésre meghívott szakemberek:
– Dobos Orsolya pedagógus, az AME Alternatív Tagozatának vezetője
– Halácsy Péter médiakutató, a Prezi és a Budapest School alapítója
– Kopp Erika neveléstörténész, az ELTE PPK Pedagógusképzés Kutatócsoport tagja
– Lannert Judit közgazdász-szociálpolitikus, oktatáskutató
2019. november 4. Greta Thunberg és társai - egy reményvesztett generáció?
A PedLabor novemberi témája a klímaváltozással összefüggő társadalmi mozgalmak, különösen a mai gyerekek és fiatalok ellenállása, ami számos kérdést vet fel a pedagógia felől nézve is: Mit kezdhetünk egy olyan generációval, amely minket vádol azzal, hogy elvettük a reményüket egy boldog jövőre? Hogyan tudjuk a bizalmat helyreállítani? Hogyan tudunk önmagunkon is túllépve, sok kényelmetlenséget bevállalva, a gyerekeink érdekében cselekedni? Mi ebben a társadalom- és mi a klímakutatók feladata? Mekkora a politika felelőssége? Mit tehet az iskola és mit a szülő? Milyen kihívásoknak néz elébe a pedagógus?
Meghívott szakértőink:
– Kapelner Zsolt filozófus (CEU)
– Nahalka István oktatáskutató (ELTE)
– Kőváry Zoltán pszichológus (ELTE)
– Veszprémy Márton aktivista (Fridays For Future Magyarország)
2019. december 2. Iskolák a társadalom peremén
A tanév harmadik nyitott műhelye (minikonferenciája) a társadalom peremén, a „nyomor szélén”, a társadalmi egyenlőtlenségek „epicentrumaiban” működő iskolák helyzetét járja körül. Manapság sok szó esik a „jól teljesítő”, innovatív iskolákról, amelyek alternatívaként jelennek meg az oktatási rendszerben. Mindeközben hajlamosak vagyunk megfeledkezni azokról az iskolákról, amelyek a leghátrányosabb helyzetű régiókban, gettók és nyomortelepek árnyékában vívják mindennapi pedagógiai küzdelmeiket. De mégis, miért fontos a „gettóiskolák” ügye? Milyen társadalmi és pedagógiai folyamatok azonosíthatóak az ilyen „peremhelyzetű” iskoláknál? Hogyan illeszkednek ezek a hazai vagy tágabb félperifériás kontextusba? Mit jelent társadalom peremén és az oktatási rendszer „alján”, bizonyos értelemben kudarcra ítélt helyzetben működni? Hogyan válhatnak ellenállóvá a magukra hagyott iskolák?
A minikonferencia előadói:
– Bacskai Katinka, egyetemi adjunktus, oktatáskutató, Debreceni Egyetem
– Kende Ágnes, szociológus, CEU kutató
– Neuberger Eszter, újságíró, Abcúg.hu
– Széll Krisztián, egyetemi adjunktus, oktatáskutató, ELTE PPK
2020. március 2. Magántanulók oktatása
A PedLabor márciusi témája az otthonoktatás illetve a magántanulói csoportokban vagy egyéb szervezeti keretekben folyó egyéni tanulás. A magántanulóvá válás szabályozása megváltozott, ami igen sok bizonytalanságot hozott azon családok életébe, akik – kényszerből vagy szabad meggyőződésből – tanköteles gyermekeik számára individuális tanulási lehetőségeket kutattak fel. Az igény a magántanulóságra nem fog megszűnni. Ezért fontos, hogy beszéljünk ezekről az alternatív tanulmányi utakról (is).
Erre az alkalomra egy minikonferenciával készültünk.
A programunk:
17:00 Csáky-Pallavicini Krisztina, szakpszichológus: Az otthonoktatás motivációi – betekintés a szülői döntések mechanizmusába
17:20 Szabó Réka, szülő: Kilenc év otthontanulás anyaként, tanárként
17:40 Kérdések, hozzászólások
18:20 Páll Gábor, mentortanár: Tanulócsoportok – a jövő vagy a múlt?
18:40 Radics Erika, szülő: Unschooling Magyarországon
19:00 Kérdések, hozzászólások