Oktatáspolitika autoriter közegben
29máj13:00Oktatáspolitika autoriter közegbenOnlineEsemény típuskonferencia
Esemény részletei
Az MSZT oktatásszociológiai szakosztálya http://oktatas.uni.hu az elmúlt két és fél évtizedben tematikus meghívásos konferenciákat rendez. Több tucatnyi konferenciánk volt már, mely abból indult ki, hogy az
Esemény részletei
Az MSZT oktatásszociológiai szakosztálya http://oktatas.uni.hu az elmúlt két és fél évtizedben tematikus meghívásos konferenciákat rendez. Több tucatnyi konferenciánk volt már, mely abból indult ki, hogy az Educatio-R folyóirat tematikus számainak létrehozása 7-20 – különböző munkahelyeken dolgozó, egymással évszámra nem találkozó tudóst párhuzamos gondolkodásra késztet. http://mek.oszk.hu/20900/20931/ A párhuzamos gondolkodás pedig csak egy lépésre van a műhelyszerű gondolkodástól.
május 29-n csütörtökön a „Oktatáspolitika autoriter közegben” jelenségéről gondolkodó, arról az Educatio(R) tematikus számhoz – tanulmányíróként vagy szám-szerkesztőként hozzájáruló tudósoknak szerveznénk egy online találkozót. Az előadókat azok közül hívjuk, akiket Bajomi Iván és Neumann Eszter (egykori szerk biz elnökünk Csákó Mihály által alapított ELTE TÁTK oktatásszociológiai szakirány egykori oktatója ill. hallgatója) a szerkesztő bizottság tanácsára, vagy helyeslésével szerzőnek hívott meg. Mindenki – az Educatioba tervezett szövegéhez kapcsolódva, de független tudományos produktumként tart egy 20 perces előadást, amit előadásonként – épp a műhelyjelleg bizonyítékaként – 20 perc vita követ.
A konferencia anyaga később az interneten is hozzáférhető lesz.
A konferenciára a szerzők, lektorok, szerkesztő bizottsági tagok mellett minden érdeklődőt szívesen látunk.
Az előadások nyelve magyar vagy angol lesz.
A konferenciára a WJLF vendégeként – azaz a WJLF által biztosított https://meet.google.com/kir-hatm-maq felületen kerül sor. Kéretik elolvasni a http://oktatas.uni.hu/meets.htm -et.
Az MSZT OSZ és az Educatio(R) negyedszázados konferenciatörténetében először örömmel kapcsolódunk a HUCER konferenciájához.
Nagy Péter Tibor
egyetemi tanár
Program
- 13 h.00 Fehérvári Anikó : Az Educatio(R) főszerkesztő megnyitója – Az Educatio(R)/MSZT konferencia a WJLF és a HUCER vendégeként
- 13 h.10 Neumann Eszter : Bevezető gondolatok a szerkesztőktől kulcsszavak: illiberalizmus, autoratér rezsimek, oktatáspolitika
13 h.40 Rónay Zoltán; Kováts Gergely : Illiberális felsőoktatáspolitika az Egyesült Államokban – magyar recept vagy történelmi sajátosság? kulcsszavak: akadémiai szabadság, DEI (sokszínűség-esélyegyenlőség-inklúzió), Stop Woke
14 h.20 Szünet
14 h.30 Dunajeva Jekatyerina : The Politics of Education: Patriotism and Centralization in Russia’s Schools kulcsszavak: Russia, education, patriotism
15 h.10 Nahalka István, Juhász Ágnes : Ideológiavezérelt felelőtlenség: a magyar közoktatás 15 éve kulcsszavak: oktatáspolitika; központosítás; jogszabályalkotás
15 h.50 Lőrincz Borbála : Elhordás és pánik – Szegregációs folyamatok egy egyiskolás településen kulcsszavak: iskolai szegregáció; interetnikus viszonyok; vidékkutatás
16 h.30 Szünet
16 h.40 Radó Péter: Az illiberális oktatáspolitika csinálás korlátai: Lengyelország a PiS kormányok idején kulcsszavak: oktatáspolitika, Lengyelország, illiberalizmus
17 h.20 Lucas Barbosa Pellisari: Brazil’s education policy during the presidency of Jair Bolsonaro Teacher harassment, military schools, neo-liberal counter-reforms – az előadás videofelvételének közös meghallgatása és annak vitája - 18 h.40 Ugrai János: A reformabszolutista oktatáspolitika sikerkritériumai – egy történeti példa tanulságai – az előadás videofelvételének közös meghallgatása és annak vitája
- 19 h.20 Alter Emese: A magyarországi anti-LMBT+ törvénykezés hatása Kulcsszavak: LMBT+ jogok, fiatalok mentális egészsége, diszkrimináció
- 20 h.00 Bajomi Iván : Autoriter rendszerek oktatáspolitikáinak közös vonásai és eltérései kulcsszavak: Tényeken túllépő oktatáspolitika ; janicsárképzés ; modernitás ellenesség, Számszerkesztői zárszó
- 20 h.40 Nagy Péter Tibor : Zárszó: Az MSZT oktatásszociológiai szakosztály és az „autokratikus oktatáspolitika” témavilága
Education Policy in an Authoritarian Environment
The Sociology of Education Section of MSZT (Hungarian Sociological Association) (http://oktatas.uni.hu) has been organizing thematic invited conferences for the past two and a half decades. We’ve had dozens of conferences, all stemming from the idea that the creation of thematic issues of the Educatio-R journal (http://mek.oszk.hu/20900/20931/) prompts 7-20 scholars from different workplaces, who haven’t met for years, to engage in parallel thinking. Parallel thinking is just one step away from workshop-like thinking.
This Thursday, 29th of May, 2025 we’re organizing an online meeting for scholars who are reflecting on the phenomenon of „Education Policy in an Authoritarian Environment” and contributing to the thematic issue of Educatio(R) as authors or issue editors. Speakers are invited from among those whom Iván Bajomi and Eszter Neumann (former faculty member and student, respectively, of the ELTE TÁTK Sociology of Education specialization, founded by our former editorial board president, Mihály Csákó) invited as authors upon the advice or approval of the editorial board. Everyone will give a 20-minute presentation, related to their planned text for Educatio but as an independent academic product, followed by a 20-minute discussion per presentation – precisely as proof of the workshop nature.
The conference materials will later be available online.
Besides the authors, reviewers, and editorial board members, all interested parties are welcome to the conference.
The language of the presentations will be Hungarian or English.
The conference will take place as a guest of WJLF, i.e., on the platform provided by WJLF (https://meet.google.com/kir-hatm-maq). Please read http://oktatas.uni.hu/meets.htm.
For the first time in the quarter-century conference history of MSZT OSZ and Educatio(R), we are pleased to join the HUCER conference.
Péter Tibor Nagy University Professor
Program
- 13:00 Anikó Fehérvári: Opening remarks by the Editor-in-Chief of Educatio(R) – The Educatio(R)/MSZT conference as a guest of WJLF and HUCER
- 13:10 Eszter Neumann: Introductory thoughts from the editors Keywords: illiberalism, authoritarian regimes, education policy
- 13:40 Zoltán Rónay; Gergely Kováts: Illiberal higher education policy in the United States – Hungarian recipe or historical peculiarity? Keywords: academic freedom, DEI (diversity-equity-inclusion), Stop Woke
- 14:20 Break
- 14:30 Ekaterina Dunajeva: The Politics of Education: Patriotism and Centralization in Russia’s Schools Keywords: Russia, education, patriotism
- 15:10 István Nahalka, Ágnes Juhász: Ideology-driven irresponsibility: 15 years of Hungarian public education Keywords: education policy; centralization; legislation
- 15:50 Borbála Lőrincz: Depletion and panic – Segregation processes in a one-school settlement Keywords: school segregation; interethnic relations; rural studies
- 16:30 Break
- 16:40 Péter Radó: Limits of illiberal education policy-making: Poland during the PiS governments Keywords: education policy, Poland, illiberalism
- 17:20 Lucas Barbosa Pellisari: Brazil’s education policy during the presidency of Jair Bolsonaro Teacher harassment, military schools, neo-liberal counter-reforms – joint listening to and discussion of the video recording of the presentation
- 18:40 János Ugrai: Success criteria of reform-absolutist education policy – lessons from a historical example – joint listening to and discussion of the video recording of the presentation
- 19:20 Emese Alter: The impact of anti-LGBT+ legislation in Hungary Keywords: LGBT+ rights, youth mental health, discrimination
- 20:00 Iván Bajomi: Common features and differences of education policies in authoritarian systems Keywords: education policy beyond facts; Janissary training; anti-modernity, editorial closing remarks
- 20:40 Péter Tibor Nagy: Closing remarks: The Sociology of Education Section of MSZT and the theme of „autocratic education policy”
Idő
2025-05-29 13:00(GMT+00:00)
Elhelyezkedés
Online