Biró Zsuzsanna Hanna, tudományos főmunkatárs
SZAKMAI ÖNÉLETRAJZ
SZEMÉLYI ADATOK:
- név: Biró Zsuzsanna Hanna
- születési név: Biró Zsuzsanna
- születés helye, ideje: Dunaújváros, 1967.01.20.
- lakcím: 1081 Budapest, Népszínház u. 24.
- telefon: 06-20-9745392
- birozsuzsannahanna@gmail.com
ISKOLÁK, VÉGZETTSÉGEK:
- 2013: PhD neveléstudományi kutatások, ELTE PPK
- 2005: MA általános és alkalmazott nyelvész, ELTE BTK
- 2000: MA középiskolai német irodalom és nyelvtanár, ELTE BTK
KUTATÓI, OKTATÁSFEJLESZTŐI TEVÉKENYSÉGEK:
- 2015-2017: tudományos főmunkatárs, WJLF, nemzetközi kutatási projekt „International Cooperation in the Social Sciences and Humanities. Comparative Socio-Historical Perspectives and Future Possibilities”, kutatásvezető: Gisele Sapiro, Karády Viktor
- 2013- tudományos főmunkatárs, Wesley Egyház- és Vallásszociológiai Kutatóközpont
- 2012-2015: tudományos munkatárs, ELTE PPK Neveléstudományi Intézet Pedagógiatörténeti tanszék, OTKA K100496 „A magyar neveléstudomány története a szakmai folyóiratok tükrében (1945- 1989) – tudományos kommunikáció, szakmai diskurzusok”, kutatásvezető: Németh András
- 2009-2012: kutatási titkár, CEU/WJLF, FP7 „Culturally Composite Elites, Regime Changes and Social Crises in Multi-Ethnic and Multi-Confessional Eastern Europe (The Carpathian Basin and the Baltics in Comparison 1900-1950)”, kutatásvezető: Karády Viktor
- 2009-2010: kutató, adatbázis-építő, WJLF, OTKA K77530 „Középiskolai tanárok Magyarországon 1900-1950”, kutatásvezető: Nagy Péter Tibor
- 2009-2011: Hellebrant-projekt, OFI-OPKM/ WJLF, kutatásvezető Nagy Péter Tiborral
- 2008- szerkesztőbizottsági tag, rovatvezető, OFI-OPKM, Educatio folyóirat
- 2007-2009: alapító tag, kutatásszervező, ELTE PPK, Neveléstudományi Intézet, Pedagógiatörténeti tanszék, Pedagógiatörténeti Diskurzuskutató Műhely – kapcsolódás: OTKA T46598 „A magyar neveléstudomány fejlődésének új irányzatai a 20. század második felében”, kutatásvezető: Németh András
- 2005-2007: adatbázis-építő, elemző, Felsőoktatás-kutató Intézet, OTKA 49378, „Az iskolázottság térszerkezete a két világháború közötti Magyarországon”, kutatásvezető: Nagy Péter Tibor
- 2003: kutató; esettanulmányok készítése Hollandiában, Felsőoktatás Kutató Intézet, „Az oklevélmelléklet rendszere néhány európai egyetemen”, kutatásvezető: Hrubos Ildikó
- 2002: kutatásszervező, adatbázis-építő, Oktatáskutató Intézet, „Magyar Oktatáskutatás Térképe”, kutatásvezető: Lukács Péter
- 2002: elemző, Oktatáskutató Intézet, „A pedagógusképző intézmények végzős hallgatói”, kutatásvezető: Lukács Péter
- 2001: kutató, mélyinterjúk készítése, Oktatáskutató Intézet, „Felmérés az egyházi ingatlanrendezési törvény hatálya alá eső iskolákról”, kutatásvezető: Nagy Péter Tibor
- 1994-1995: demonstrátor, kutató, ELTE BTK, Germanisztikai Intézet, kérdőíves felmérés német nyelvtanárok és nyelvszakos hallgatók körében, kutatásvezető: Ágel Vilmos
OKTATÓI TEVÉKENYSÉGEK:
- 2013-2014: tudományos munkatárs-előadó, ELTE PPK Neveléstudományi Intézet, tárgyak: Társadalmi nem és nevelés, Társadalmi ismeretek
- 2007-2012: megbízott oktató, WJLF, tárgyak: Neveléstörténet, Társadalmi nem és nevelés, Pedagógiai kommunikáció, Bevezetés a tanári mesterségbe
- 2005-2006: gyakornokoktató, PTE, Neveléstudományi Intézet, tárgyak: Neveléselmélet, Neveléselmélethez kapcsolt iskolai gyakorlat
- 1997-2002: német nyelvtanár és akkreditált vizsgáztató (Goethe), Novoschool Nyelviskola
- 1994-1996: demonstrátor, oktató, ELTE BTK, Germanisztikai Intézet, oktatott tárgy: Bevezetés a germán nyelvészetbe
- 1986-2005, 2014-: magán nyelvtanár
OKTATÁSFEJLESZTŐI TEVÉKENYSÉGEK:
- 2015: alapító, szakmai vezető, ZELMA Co-learning Center Nyelvi Műhely
- 2008-2010: szakértő, csoportvezető (jelnyelvi oktatók és jelnyelvi tanfolyamok képzési programjának kidolgozása), Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány, TÁMOP 5.4.5 „A fizikai és info-kommunikációs akadálymentesítés szakmai hátterének kialakítása kiemelt projekt”
- 2005-2008: szakmai vezető (magyar jelnyelvi vizsgarendszer kifejlesztése a KER alapján), Fogyatékosok Esélye Közalapítvány
- 2004-2005: programigazgató, Fogyatékosok Esélye Közalapítvány, Magyar Jelnyelvi Programiroda
- 2003: tananyagfejlesztő (metodikai kézikönyv és segédanyagtár jelnyelvi oktatók számára), Fogyatékosok Esélye Közalapítvány
- 2002-2003: szakmai vezető, oktató (képzési program kidolgozása, levezetése), BGGYF Hallássérültek Pedagógiája tanszék, jelnyelvoktatók metodikai képzése
- 2001-2009: szakmai mentor (jelnyelvoktatás), BGGYF jelnyelvi tolmácsképzés (OKJ)
- 2001 projektfelelős (nemzetközi pedagógiai program kidolgozása és levezetése, az Európa Tanács kitűntetett pedagógiai programja), Novoschool Nyelviskola, „Visegrádi Országok Nyelvi Hete”
EGYESÜLETI TAGSÁG:
- 2011- HERA – Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesülete
- 2008- Magyar Szociológiai Társaság Oktatásszociológiai Szakosztály
- 2005- Magyar Nyelvoktatók és Alkalmazott Nyelvészek Egyesülete
- 2000-2003 International Humanist and Ethical Union Magyar Tagszervezete, Ifjúsági Tagozat elnöke
NYELVTUDÁS:
- német (írásban és szóban, C2, felső fok)
- angol (írásban és szóban, B2, középfok)
- holland (írásban és szóban B2, középfok)
PUBLIKÁCIÓK (2009-2014):
- Bölcsészdiploma és társadalom. Német szakos középiskolai tanárok Magyarországon (1895-1945): a tanulmányi és szakmai karrier társadalmi meghatározottsága. Gondolat, Budapest, 2014 (Társadalom és oktatás 39)
- A németszakos diploma szerepe a nők érvényesülésében 1895 és 1945 között. In: Fizel Natasa – Nóbik Attila (szerk.): Ünnepi tanulmányok Pukánszky Béla tiszteletére. Szegedi Egyetemi Kiadó/Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, Szeged, 2014, 11-34.
- A tanulmányi kiválóság szerepe a tanári karrierben a két világháború közötti Magyarországon. In: Kozma Tamás – Kiss Virág Ágnes – Jancsák Csaba – Kéri Katalin (szerk.): Tanárképzés és oktatáskutatás. HERA, 2015, 172-184. (HERA évkönyvek 2014)
- Középiskolai tanári karrier a 20. század első felében. In: Nagy P. T. – Veroszta Zs. (szerk.): A felsőoktatás kutatása. Tisztelgő kötet Hrubos Ildikó születésnapjára, Gondolat, Budapest, 2014, 21-39. (Társadalom és oktatás 38)
- A németszakosság társadalmi természete (1873-1945). Educatio 2012/4.
- Zsidók a magyar bölcsészkarokon, a tanárképzésben és a tanári pályán (1890-1940). In: Biró Zs. H. – Nagy P. T. (szerk.): Zsidóság – tradicionalitás és modernitás. Jubileumi kötet a 75 éves Karády Viktor tiszteletére. Budapest, WJLF 2012
- Bölcsészek szakválasztása és tanárrá válása. A vallás és az etnikai hovatartozás szerepe a két világháború közötti Magyarországon. Educatio 2012/2. 190-212. (Nagy Péter Tiborral)
- Bölcsészek és tanárok a 19-20. században. WJLF, Budapest, 2012 (Nagy Péter Tiborral)
- A magyar neveléstudomány a 20. század második felében. Gondolat, Budapest 2009 (szerk. Németh Andrással)
- A magyar neveléstudományi kommunikáció jellemzői (1997-2006). Összehasonlító tudományszociológiai elemzés, avagy kísérlet egy nemzetközi kutatás adaptációjára. Magyar Pedagógia 2009, 109/1, 49-76.
- Merkmale der erziehungswissenschaftlichen Kommunikation in Ungarn um die Jahrtausendwende und ihr Verhältnis zu den kontinentalen Entwicklungsmodellen der Erziehungswissenschaft. In: J. Hopfner – A. Németh – É. Szabolcs (Hrsg.) (2009): Kindheit – Schule – Erziehungswissenschaft in Mitteleuropa 1948-2008, Peter Lang, Frankfurt am Main/Berlin/Bern etc., 217-232.
Budapest, 2015.08.01.
Biró Zsuzsanna Hanna