Pályainformációtól a közösségi karrier-konstrukcióig címmel részletest elemzést publikált az Új Pedagógiai Szemle friss számában Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors a Neveléstudományi Tanszék munkatársa. A cikket a Magyar Pedagógiai Társaság Pályaorientációs Szakosztályának tagjai, az EKE a MATE és a Heves Megyei Pedagógiai Szakszolgálat munkatársai önkéntes munka keretében hozták létre.
A cikk bemutatja, hogy a tanulási folyamat digitalizációja szétfeszíti a hagyományos iskola falait. Az iskolai pályaorientáció és a felnőttkori karrier-tanácsadás területén hasonló forradalomnak lehetünk szemtanúi. A korábbi, a szakértő pályatanácsadó szerepére épülő modellek felbomlóban vannak a világban, és helyükre az online/digitális kooperatív és kollaboratív technikákra épülő tanácsadási tevékenységek lépnek. Finn és amerikai szerzők (Kettunen, Vuorinen és Sampson, 2015; Kettunen, 2017a) egyenesen azt javasolják, hogy a korábbi kínálatvezérelt pályatanácsadás fogalmait fel kell váltani a tanácskérői keresletre épített megfogalmazásokkal. A cikkben bemutatásra kerülnek a pályaorientációs, pályatanácsadási szolgáltatásokkal, iskolai programokkal és szakemberekkel szemben a digitalizáció során fellépő kihívások, a fejlett gyakorlatoktól lemaradó jelenlegi hazai megoldások. Majd Kettunen modelljét ismertetve néhány ígéretes hazai pályaorientációs gyakorlat szerepel, amelyek előbb a web 2.0 és remélhetőleg hamarosan a web 3.0 használatba vételének lehetőségével kecsegtetik e szakma hazai művelőit.
Borbély-Pecze Tibor Bors – Fazakas Ida – Kenderfi Miklós – Tajtiné Lesó Györgyi: Pályainformációtól a közösségi karrier-konstrukcióig – A kettuneni közösségi médiára alapozott pályatanácsadási modell vizsgálata a hazai gyakorlatban. Új Pedagógiai Szemle 71. évfolyam (2021), 03-04. szám. 35-52 old.